Tiedote: Kiltteysmittari laittaa ehdokkaat järjestykseen ilmastokantojen perusteella

Kuka ehdokas tekee ilmastotekoja ja kenen vaalilupaukset ovat vain sanahelinää? Hiilivapaa Suomi -kampanja julkaisi tänään Joulupukin Kiltteysmittarin, joka auttaa äänestäjiä löytämään ilmastonmuutoksen torjunnan tosissaan ottavat eduskuntavaaliehdokkaat. Mittaria ja sen tuloksia voi tarkastella Ilmastokiltit.fi -sivustolla.

Puolueista kaikkein ilmastokilteimmiksi osoittautuivat pienpuolueet  Feministinen puolue ja Eläinoikeuspuolue. Eduskuntapuolueista kärkisijoilla ovat Vihreät ja Vasemmistoliitto.

“Vaalikonevastausten analyysiin perustuvat tulokset vahvistavat sen, mikä on jo aiemmista selvityksistä käynyt ilmi: isojen puolueiden ilmastopolitiikka on riittämätöntä 1,5 asteen tavoitteen saavuttamiseksi. Seuraavalla vaalikaudella tarvitaan isoja ja nopeita päätöksiä muun muassa fossiilisista polttoaineista ja niiden tuista luopumiseksi sekä hiilinielujen vahvistamiseksi.”, toteaa Vera Kauppinen, Hiilivapaa Suomi -kampanjan koordinaattori.

Maantieteellisesti suuria eroja ehdokkaiden välille ei löydy, mutta Helsingin vaalipiirissä on hieman muita vaalipiirejä ilmastokiltimmät ehdokkaat. Kuitenkin puolueiden sisäinen hajonta ilmastolle hyvien ehdokkaiden suhteen oli suurta.

Kampanjan keulakuvana toimiva Joulupukki kannustaa äänestäjiä mittarin käyttöön: “Kiltteysmittari pisteyttää ehdokkaat ilmastoaiheisten vaalikonevastausten perusteella. Muistathan tarkistaa ehdokkaasi kannat ja äänestää vain ilmastokilttejä ehdokkaita!”

Luokittelun kriteerinä Kiltteysmittarissa on käytetty ehdokkaiden ilmastoaiheisia vaalikonevastauksia (Helsingin Sanomat, YLE ja MTV Uutiset) sekä Hiilivapaa Suomen vaalisitoumusta, joka lähetettiin allekirjoitettavaksi kaikille ehdokkaille. Vaalisitoumukseen on koottu ympäristöjärjestöjen yhteiset ilmastotavoitteet. 26.3. mennessä allekirjoittajia oli kaikista eduskuntapuolueista paitsi kokoomuksesta ja keskustasta, yhteensä lähes 200 ehdokasta. Ehdokkaat on jaettu Kiltteysmittarissa seitsemään luokkaan, jotka ovat ilmastosankari, ilmastoviisas, ilmastotsemppari, ilmastokompastelija, ilmastotorkku, ilmastonihkeilijä sekä ilmastojuro. Puolueiden ja vaalipiirien kategoriat on määritetty ehdokkaiden keskiarvon mukaan.

Lisätietoja:
Hiilivapaa Suomi -kampanjan koordinaattori Vera Kauppinen, puh. 044 5769999,