Kantelu Julkisen sanan neuvostolle “Riku Rantala & 100 kysymystä ilmastosta” -televisio-ohjelmasta

Bätmän läpsäyttää meemi
Kuvateksti: Fortumin rahoittama “Riku Rantala & 100 kysymystä ilmastosta” -tv-sarja innoitti meemejä.

Hiilivapaa Suomi -kampanja on kannellut Julkisen sanan neuvostolle  “Riku Rantala & 100 kysymystä ilmastosta” -ohjelmasta, joka esitettiin Nelosella viime syksynä. Kampanjan mukaan ohjelma rikkoo Journalistin ohjeiden kohtaa 16: “Ilmoitusten ja toimituksellisen aineiston raja on pidettävä selvänä. Piilomainonta on torjuttava.” Ohjelmassa sekoittuu journalistinen sisältö ja energiayhtiö Fortumin yritysviestintä.

Tapauksessa on keskeistä Fortumin oman liiketoiminnan suhde ohjelman käsittelemään, yhteiskunnallisesti erittäin merkittävään aiheeseen: ilmastonmuutokseen. Fortum on Euroopan mittakaavassa suuri energia-alan yhtiö ja omistaa tytäryhtiönsä Uniperin kautta merkittävän määrän ilmastonmuutosta kiihdyttävää fossiilista energiantuotantoa Suomen ulkopuolella. Fortumin liiketoiminta liittyy keskeisesti “Riku Rantala & 100 kysymystä ilmastosta” -ohjelman asiasisältöön. Rahoittamalla ohjelman Fortum on pystynyt ohittamaan journalistiseen tiedontuotantoon keskeisesti liittyvät kriittiset käytännöt ja vaikuttamaan ilmastonmuutoskeskustelun lähtökohtiin ohjelmassa ilman, että yhtiön roolista kerrotaan katsojille selkeästi.

Ohjelmasta ja siihen liittyvästä viestinnästä syntyy vaikutelma siltä, että ohjelman rahoittaja Fortum on ohjannut ohjelman kehitystä aktiivisesti: Aloite ohjelmaan tuli Fortumilta. Lehdistötiedotteessaan Fortum kertoo yhtiön tarjonneen “asiantuntijatukea ohjelman ideointiin ja teemoihin”. Tämä sitaatti antaa ymmärtää, että energiayhtiö Fortum, jonka liiketoiminta tuottaa merkittävällä tavalla ilmastopäästöjä, on vaikuttanut ohjelman kokonaisuudessa siihen, mistä näkökulmista ilmastonmuutosta ilmiönä tarkastellaan. Fortum on vaikuttanut puhujien valintaan ehdottamalla yrityksen edustajia, joita on mukana kolmessa kuudesta jaksosta – toisin kuin minkään muun toimijan edustajia.

Lisäksi Fortum on aktiivisesti pyrkinyt vaikuttamaan ohjelman vastaanottoon ja siitä käytävään julkiseen keskusteluun: Fortum on viestinyt ohjelmasta aktiivisesti sosiaalisen median kanavissa ja vastannut ohjelman saamaan palautteeseen niin yhtiön yritysprofiileista kuin monen Fortumin työntekijän toimesta.

Ohjelmaa katsoessa Fortumin rooli jää katsojalle epäselväksi. Ohjelman jaksojen alussa ja lopussa näytetään still-kuva, jossa lukee: “Yhteistyössä Fortum”. Merkintätapa on vastoin JSN:n suositusta , jonka mukaan tiedotusvälineiden tulee käyttää termiä “kaupallinen yhteistyö” epämääräisen “yhteistyö”-termin sijaan.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

Ansku Holstila
kampanjakoordinaattori
Hiilivapaa Suomi

p.050 3290894