Kansalaisjärjestöt arvostelevat ankarasti terästeollisuuden omaa GSCC-”standardia”

Photo by Karan Bhatia / Unsplash

Hiilivapaa Suomi / Maan ystävät ry on yhtenä allekirjoittajana avoimessa kirjeessä, jossa pyydetään päättäjiä, terästuottajia ja terästä käyttäviä yrityksiä pysymään kaukana GSCC-”standardista”. Järjestöjen mukaan se ei huomioi terästuotannon sosiaalisia ja ekologisia vaikutuksia eikä mahdollista merkittäviä päästövähennyksiä. Se myös suosii rikkaiden maiden terästuottajia. Standardin suurin epäkohta on se, ettei se erottele rautamalmista valmistettua primääriterästä ja kierrätysterästä. Kun 90 % terästuotannon päästöistä – jotka vastaavat 7 prosenttia koko maailman päästöistä – tulee hiilen käytöstä, tämä erottelu on olennainen.

Hiilivapaa Suomi vaatiikin, että suomalaiset teräksen tuottajat ja kuluttajat ottavat sen sijaan käyttöön esimerkiksi ResponsibleSteel -standardin, asettavat SBTi-aloitteen mukaiset päästövähennystavoitteet ja tekevät yhteistyötä liittymällä esimerkiksi SteelZero-ostajaverkostoon.

→ Lue tiedote (englanniksi)
Lataa kirje (pdf)

Hiilivapaa Suomen kantelu johti JSN:n langettavaan päätökseen “Riku Rantala & 100 kysymystä ilmastosta” -tv-ohjelmasta

Lainaus JNS:n langettavasta päätöksestä

Julkisen sanan neuvosto (JSN) antoi Neloselle langettavan päätöksen Fortumin rahoittamasta Riku Rantala & 100 kysymystä ilmastosta -ohjelmasta.  JSN:n mukaan kokonaisuus oli omiaan heikentämään yleisön luottamusta journalismin riippumattomuuteen. Ohjelmasta neuvostolle kannellut Hiilivapaa Suomi -kampanja on tyytyväinen päätökseen.  Lue lisää ”Hiilivapaa Suomen kantelu johti JSN:n langettavaan päätökseen “Riku Rantala & 100 kysymystä ilmastosta” -tv-ohjelmasta”

Kantelu Julkisen sanan neuvostolle “Riku Rantala & 100 kysymystä ilmastosta” -televisio-ohjelmasta

Bätmän läpsäyttää meemi
Kuvateksti: Fortumin rahoittama “Riku Rantala & 100 kysymystä ilmastosta” -tv-sarja innoitti meemejä.

Hiilivapaa Suomi -kampanja on kannellut Julkisen sanan neuvostolle  “Riku Rantala & 100 kysymystä ilmastosta” -ohjelmasta, joka esitettiin Nelosella viime syksynä. Kampanjan mukaan ohjelma rikkoo Journalistin ohjeiden kohtaa 16: “Ilmoitusten ja toimituksellisen aineiston raja on pidettävä selvänä. Piilomainonta on torjuttava.” Ohjelmassa sekoittuu journalistinen sisältö ja energiayhtiö Fortumin yritysviestintä.

Lue lisää ”Kantelu Julkisen sanan neuvostolle “Riku Rantala & 100 kysymystä ilmastosta” -televisio-ohjelmasta”