ECT-sopimus on noussut otsikoihin Fortumin omistaman Uniper-yhtiön haastettua Alankomaat oikeuteen maan asettaman hiilikiellon vuoksi. ECT-sopimus on 1990-luvulta peräisin oleva energia-alan investointisopimus, joka antaa fossiiliyhtiöille mahdollisuuden nostaa korvauskanteita valtioiden välttämättömistä ilmastopäätöksistä. Tarkistimme sopimuksen puolesta esitetyt perustelut: ne eivät vakuuta.
Myytti nro 1: ECT-sopimus tuo ulkomaisia investointeja – myös uusiutuvaan energiaan
Väärin. ❌
ECT-sopimuksen väitetään tekevän valtiosta turvallisemman ja ennustettavissa olevan sijoitusympäristön. Sopimukseen sisältyy salainen välimiesoikeusmenettely, jonka avulla energiayhtiöt voivat haastaa valtion oikeuteen yhtiöiden voittoja uhkaavista ilmastotoimista.
Tutkimukset eivät kuitenkaan ole löytäneet näyttöä ECT-sopimuksen investointeja lisäävästä vaikutuksesta.1 2 3 Toimivampi ratkaisu valtioiden kannalta on luoda verokannustimia ja selvät tavoitteet puhtaan energian käytölle.
Myytti nro 2: ECT-sopimus auttaa torjumaan ilmastonmuutosta suojaamalla investointeja uusiutuvaan energiaan
Väärin. ❌
ECT-sopimuksen kannattajat puhuvat mielellään siitä, miten 60 % ECT-sopimuksen piirissä nostetuista kanteista tulee uusiutuvan energian yhtiöiltä.4 Se ei kuitenkaan tee ECT-sopimuksesta hyvää ilmastopolitiikan työkalua, sillä suurin osa sopimuksen piirissä olevista investoinneista on fossiilisia.5
Jos ECT-sopimusta jatketaan, fossiiliyhtiöt voivat jatkaa valtioiden haastamista oikeuteen kiireellisesti tarvittavista ilmastotoimista, kuten hiilivoimaloiden sulkemisesta. Arvioiden mukaan energiayhtiöille maksettavat korvaukset tulisivat olemaan yli tuhat miljardia euroa vuoteen 2050 mennessä.6 Esimerkiksi saksalainen RWE on hakenut Alankomailta 1,4 miljardin korvauksia, koska maa aikoo luopua hiilestä vuoteen 2030 mennessä.7 Myös Fortumin tytäryhtiö Uniper on haastanut Alankomaat oikeuteen samasta syystä.8
Myytti nro 3: ECT-sopimuksen uudistaminen korjaa sen ongelmat
Väärin. ❌
ECT-sopimusta vastustavan joukon kasvaessa sopimuksen kannattajat yrittävät uudistaa sopimusta “vihreäksi investointisopimukseksi”.9 Uudistus tekisi oikeusjuttujen nostamisesta vaikeampaa, ja helpottaisi valtioiden energiasiirtymää.10
Tosiasiassa uudistaminen edellyttäisi kaikkien jäsenvaltioiden yksimielistä hyväksyntää, minkä saavuttaminen on hyvin epätodennäköistä. Esimerkiksi Japani on ilmoittanut, ettei se suostu muutoksiin.11 Uudistus ei myöskään poistaisi fossiilisten polttoaineiden investointisuojaa, sillä energiayhtiöiden oikeus nostaa kanne valtiota vastaan säilyisi jopa vuoteen 2040 asti.12 Sijoittajien oikeudet eivät saisi olla tärkeämpiä kuin valtion oikeus säännellä ilmastolle haitallista toimintaa.
Myytti nro 4: ECT-sopimuksesta irtautuminen ei suojaa valtioita kalliilta oikeusjutuilta
Väärin. ❌
ECT-sopimuksen kannattajat väittävät, ettei valtioiden ole järkevää irtautua sopimuksesta niin sanotun raukeamislausekkeen vuoksi.13 Lauseke takaa energiayhtiöille oikeuden haastaa valtio oikeuteen jopa 20 vuotta sopimuksesta irtisanoutumisen jälkeen.
Tosiasiassa valtiot voivat merkittävästi vähentää uusien kanteiden riskiä irtisanomalla sopimuksen heti, sillä lauseke koskee vain ennen irtisanoutumista tehtyjä investointeja.14 Valtioille irtisanoutuminen on helppoa, ja järkevintä olisi koordinoitu irtautuminen usean maan kesken. Tällöin valtiot voivat ennen eroamista muodostaa keskenään sopimuksen, joka vähentää raukeamislausekkeen tehoa. Purkamalla sopimuksen maat ovat osa globaalia trendiä, jossa haitallisia investointisopimuksia perutaan enemmän kuin niitä luodaan.
Lähteet
2 Does Investor Protection Increase Foreign Direct Investment? A Meta‐Analysis
3 Emerging Markets Outlook 2019. Energy transition in the world’s fastest growing economies.
5 The Energy Charter Treaty (ECT). Assessing its geopolitical, climate and financial impacts.
6 Modernisation of the Energy Charter Treaty – A Global Tragedy at a High Cost for Taxpayers.
7 Germany’s RWE uses Energy Charter Treaty to challenge Dutch coal phase-out
10 EU Treaty Proposal Constricts Rights Of Energy Investors
11 Japan blocks green reform of major energy investment treaty
12 EU text proposal for the modernisation of the Energy Charter Treaty (ECT)
14 The Changing IIA Landscape: New Treaties and Recent Policy Developments