Hiilivapaa Suomen kantelu johti JSN:n langettavaan päätökseen “Riku Rantala & 100 kysymystä ilmastosta” -tv-ohjelmasta

Lainaus JNS:n langettavasta päätöksestä

Julkisen sanan neuvosto (JSN) antoi Neloselle langettavan päätöksen Fortumin rahoittamasta Riku Rantala & 100 kysymystä ilmastosta -ohjelmasta.  JSN:n mukaan kokonaisuus oli omiaan heikentämään yleisön luottamusta journalismin riippumattomuuteen. Ohjelmasta neuvostolle kannellut Hiilivapaa Suomi -kampanja on tyytyväinen päätökseen. 

Hiilivapaa Suomi -kampanja kanteli “Riku Rantala & 100 kysymystä ilmastosta” -tv-sarjasta Julkisen sanan neuvostolle helmikuussa. 

Teimme kantelun, koska mielestämme ohjelmassa Nelosen journalismi sekoittui Fortumin yritysviestintään tavalla, jota ei voi hyväksyä. Fortum on kansainvälinen energiayhtiö, jonka liiketoiminta liittyy suoraan ohjelman aiheeseen eli ilmastonmuutokseen. Koimme erityisen ongelmalliseksi, että Fortum on ohjelman rahoittamalla pystynyt vaikuttamaan ilmastokeskusteluun ohi journalistisen tiedontuotannon kriteerien. Fortum on Euroopan suurimpia saastuttajia ja omistaa tytäryhtiönsä Uniperin kautta merkittävän määrän ilmastonmuutosta kiihdyttävää fossiilista energiantuotantoa Suomen ulkopuolella”, kommentoi Hiilivapaan Suomen kampanja-asiantuntija Vera Kauppinen.

JSN antoi Neloselle huomautuksen journalistin ohjeiden kohdan 2 rikkomisesta

Ratkaisussaan (16.6.2021) Julkisen sanan neuvosto katsoi, että Nelonen on rikkonut Journalistin ohjeiden kohtaa 2: “Tiedonvälityksen sisältöä koskevat ratkaisut on tehtävä journalistisin perustein. Tätä päätösvaltaa ei saa missään oloissa luovuttaa toimituksen ulkopuolisille.” Neuvosto antoi Neloselle huomautuksen. 

Neuvosto perusteli päätöstään seuraavasti: “Neuvosto toteaa, että journalistiset valinnat alkavat jo aiheiden ja tekijöiden valinnasta. Vaikka Nelonen vakuuttaa pyrkineensä huolehtimaan journalistisen päätösvallan säilyttämisestä toimituksessa, sponsori on yhteistyökuvion vuoksi käytännössä vaikuttanut ohjelmasarjan ideointiin ja tekijätahon valintaan. Vaikka ohjelman jaksot on toteutettu kriittisellä otteella myös sponsoria kohtaan, kokonaisuus syö yleisön luottamusta journalismin riippumattomuuteen.“

“Olemme tyytyväisiä JSN:n ratkaisuun. Ilmastojournalismia ei voi tehdä suurimpien saastuttajien rahoittamana ja kehystämänä. Meillä ei ole varaa siihen, että suuryhtiöt ohjaavat ilmastokeskustelua omia etujaan turvaten ja pääsevät samalla paistattelemaan hyväntekijöinä”, kommentoi kampanja-asiantuntija Kauppinen.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

Vera Kauppinen
kampanja-asiantuntija

044 576 9999

Ansku Holstila
kampanjakoordinaattori

041 314 0268