Kiitos 2018–2022! Hiilivapaa Suomen Fortum-kampanjan huippuhetkiä

Kuvia Fortum kampanjan eri vaiheista. Plogging tapahtuma, mielenosoituksia, some-tempauksia ja puheita.

Yli 180 kampanjaan osallistunutta, yli 120 kokousta, 50 järjestettyä tapahtumaa yksin ja yhdessä eri ilmastotoimijoiden kanssa, 15 mielenilmausta, 10 uusien iltaa. Muun muassa näistä luvuista on tehty Hiilivapaan Suomen vuonna 2019 startannut Fortum-kampanja!

Yksi aikakausi on päättymässä: Fortum ilmoitti myyvänsä koko Uniper-omistuksensa Saksan valtiolle syyskuussa 2022, ja Hiilivapaa Suomi lopettaa Fortum-kampanjan Uniperin kansallistamisen myötä. On siis aika sanoa jäähyväiset kampanjalle nykymuodossaan. Mutta mistä Fortum-kampanja sai aikoinaan alkunsa, ja mitä olemme sen aikana saaneet aikaan?

Lue lisää ”Kiitos 2018–2022! Hiilivapaa Suomen Fortum-kampanjan huippuhetkiä”

Toukokuun blogi: Lobbauksen ABC – eli miten istut päättäjien pöytiin ja voitat kampanjan

Hiilivapaa Suomi -kampanjan vapaaehtoisia lobbaamassa
Joulupukkikin lobbaa! Hiilivapaa Suomi -kampanja kävi tapaamassa kristillisdemokraattien puheenjohtajaa Sari Essayahia tammikuussa.

Ensimmäinen mielikuva lobbauksesta on usein negatiivinen ja vähän likainen. Mielikuvissa lobbausta harrastavat isot, pahat firmat, jotka tavoittelevat häikäilemättömästi omaa etuaan. Todellisuudessa lobbaus on arkista ja sitä voivat harrastaa kaikki, jotka haluavat vaikuttaa päätöksentekoon tai nostaa omia tavoitteitaan poliittiselle agendalle. Lobbaajina toimivat niin ympäristöjärjestöt kuin yksittäiset ihmiset siinä missä teollisuuden etujärjestötkin. Lue lisää ”Toukokuun blogi: Lobbauksen ABC – eli miten istut päättäjien pöytiin ja voitat kampanjan”